Pyramide Floral Shopping Center

Interview: Oud-bloemist Bianca zet haar vakkennis in voor mensen die hulp nodig hebben

donderdag 30 januari 2020

Pyramide klanten in “the spotlight”
Bianca van Spronsen / Stichting Mens en Tuin
 
Oud-bloemist Bianca zet haar vakkennis in voor mensen die hulp nodig hebben 
 
De van oorsprong uit Westland afkomstige Bianca van Spronsen was als kind dagelijks al intensief bezig met het volkstuintje van haar opa en had jarenlang een goedlopend bedrijf in bruidsbloemwerk. Verkopen zat in het bloed en creatief bezig zijn was voor haar een vereiste. Toen zij als bloemist alles had bereikt wat zij voor ogen had, besloot zij haar vakkennis in de zorg in te zetten. Bianca heeft een bijzonder en mooi verhaal te vertellen en geeft je graag tips hoe je planten en bloemstukken met een bijzonder verhaal in jouw winkel kunt verkopen. Hoog tijd dus voor een interview!

Van bloemist naar werk in de zorg
De zorgsector is voor Bianca geen onbekend terrein. “Mijn man is namelijk psycholoog in de ouderenzorg en ik wilde in de zorgsector mijn vakkennis als bloemist op een zinvolle manier inzetten”, vertelt Bianca. “En zo kwam het dat ik eerst als vrijwilliger ging werken bij stichting Mens en Tuin. Nog geen maand later kreeg ik de kans om twee dagen per week als assistent begeleider daar aan de slag te gaan en zorg te dragen voor de winkel en kwekerij. Ik volg de versnelde opleiding tot Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen, die ik dit voorjaar wil afronden. Inmiddels werk ik naast mijn opleiding drie dagen per week. Ik ben Mens en Tuin heel dankbaar voor de kans die ze me geven! Nu kom ik thuis met een heel ander gevoel, want ik draag bij aan een zinvolle dagbesteding voor mensen die ondersteuning of hulp nodig hebben, bijvoorbeeld door een burn-out, psychische aandoening, verstandelijke beperking of verslaving. Mensen zoals jij en ik, maar die gewoon pech hebben gehad en extra begeleiding nodig hebben om weer een zinvol leven op te bouwen en/of te re-integreren.”

Persoonlijke groei in de tuin
Er zijn twee zorgtuinen in Den Haag van stichting Mens en Tuin, waar de cliënten werken. Bianca: “Het werk bestaat uit onderhoud van de tuin, het kweken en de verkoop van inheemse planten, huishoudelijke taken en kunstzinnige activiteiten. Voor elke cliënt stellen we een eigen ondersteuningsplan op, dat past bij de persoonlijke situatie en leerdoelen. Zo kunnen ze groeien in hun zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Ik bied de cliënten structuur, stimuleer ze om mee te doen aan de activiteiten, leer ze nieuwe producten voor de winkel te maken en hoe ze met elkaar kunnen samenwerken.”

Verkoop plant met bijzonder verhaal
“In de 2000 m2 tuin aan de Hillenraadweg 35 in Den Haag hebben we een prachtige wandeltuin met diverse sferen. Zo is er een vlindertuin, watertuin, kruidentuin, de wisselbedden, rozentuin en spiraaltuin. In het Westbroekpark teelt onze collega met haar deelnemers op biologisch dynamische wijze groenten en kruiden voor restaurant Greens”, vertelt Bianca. “Deze planten zijn nooit blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen. In beide tuinen lost de natuur alles zelf op. Onze kwekerij is gespecialiseerd in biodynamische bijen- en vlinderplanten, die we verkopen in onze tuinwinkel. Daar worden ook biodynamische- en biologische zaden, inheemse planten, biologische aarde en compost, diverse tuinmaterialen en handgemaakte producten verkocht. De opbrengst komt ten goede van de stichting. Voorheen verkocht ik dezelfde planten, maar deze zijn uniek, omdat er een heel bijzonder verhaal van de deelnemers van Mens en Tuin bij zit.”

Bianca wil tot slot de klanten van Pyramide nog een tip meegeven. Bianca: “Wil jij planten, bloemstukken en handgemaakte producten in je winkel verkopen met een bijzonder verhaal? Overweeg dan net als ik om ook je vakkennis in te zetten in samenwerking met een lokaal initiatief. Dan sla je meerdere vliegen in één klap. Kijk of je een mooie, vaak eenvoudige, samenwerking kan aangaan met een lokale zorginstelling, dagbesteding of goed doel bij jou in de buurt. Het is niet alleen leuk en geeft je voldoening door het contact met een andere doelgroep, maar je vergroot ook de verkoopkansen in je winkel en je versterkt de binding met je klanten doordat je je maatschappelijke verantwoordelijkheid laat zien. Kijk bijvoorbeeld eens welke goede initiatieven er bij jou in de buurt zijn en hoe je dit kan koppelen aan de verkoop van producten in je winkel.”